Zapalenie rozcięgna podeszwowego jest jednym z najczęstszych przeciążeń narządu ruchu w obrębie stopy. Jest schorzeniem układu mięśniowo-szkieletowego charakteryzującym się  bólem w miejscu przyczepu powięzi podeszwowej, nasilającym się po długim okresie odpoczynku lub po nocy. Zapalenie rozcięgna podeszwowego łączone jest często z występowaniem ostrogi piętowej, należy jednak pamiętać, że do jego przeciażeń może dochodzić w przypadku wad stóp, czy przeciążeń związanych z treningiem sportowym. Jest tak w przypadku biegania długodystansowego które powoduje powtarzalne  naprężenia mechaniczne stopy wywołujące okresowe obniżenia łuku stopy. Właściwości biomechaniczne stopy umożliwiają amortyzację wstrząsów i uderzeń stopy o podłoże dzięki czemu dochodzi do zmniejszenia utraty energii w trakcie biegu. Podczas każdego kontaktu stopy z podłożem rozcięgno podeszwowe przenosi obciążenia dochodzące do 3,7 -krotności ciężaru ciała biegacza. Jego zdolność do rozciągania  sięga 6% jego początkowej długości. Sumujące się przeciążenia w trakcie biegów długodystansowych mogą wywoływać zmęczenie mechaniczne zmniejszające sztywność  i zwiększające odkształcenia w trakcie obciążania. Ten potencjalny  mechanizm może stanowić przyczynę powstania mikrourazów i przeciążeń w obrębie powięzi podeszwowej. Do innych czynników ryzyka zapalenia rozcięgna podeszwowego u biegaczy długodystansowych można zaliczyć podwyższony wskaźnik masy ciała -BMI, ograniczony zakres ruchu zgięcia grzbietowego stopy oraz wady stopy. Autorzy wskazują ,że zarówno  nadmierna pronacja jak i supinacja stopy mogą wpływać na nadmierne przeciążenia w obrębie rozcięgna podeszwowego. Częstość występowania zapalania rozcięgna podeszwowego
w ogólnej populacji wynosi 10%. Schorzenie to dotyka wszystkich grup wiekowych natomiast szczyt występowania przypada pomiędzy 45 a 65 rokiem życia i dotyczy częściej kobiet.
W populacji osób biegających częstość występowania zapalenia rozcięgna podeszwowego jest większa i wynosi od 4 do 22% . Problem zapalenia rozcięgna podeszwowego dotyczy
w większości przypadków młodych aktywnych osób. Podyktowane jest to większą intensywności oraz dłuższymi dystansami jakie pokonują młodzi zawodnicy. Jako przyczyna rzadszego występowania zapalenia rozcięgna podeszwowego u starszych biegaczy podawane jest ich doświadczenia biegowe wpływające na optymalne plany treningowe a także adaptacja układu mięśniowo-szkieletowego do znoszenia obciążeń.

Sprawdź cały zakres usług

zobacz wszystkie usługi, oraz zakres metod jakie stosuje w pracy z pacjentem

Podobne publikacje